Portocala Mecanica

Am pornit Portocala acum 4 ani cu un gând utopic, de la care n-am vrut să ne abatem: să fim un loc asociat cu libertatea celor două pedale, cu deplasarea într-un alt ritm decât cel frenetic al unei capitale complet automobilizate, cu sentimentul că bicicletele din viața noastră vor contribui la un oraș mai liber pentru fiecare. Am gândit, prin urmare, această platformă ca pe un loc pentru ‘Cycle Stories’, pentru ciclo-poveștile oamenilor pentru alți oameni.

Cu timpul, ne-am dat însă seama că doar efortul nostru nu e suficient, că, singură, o mișcare de tip grass roots ca a noastră nu poate schimba lucrurile. Am realizat că, dacă autoritățile nu ascultă vocea locuitorilor pe care îi reprezintă, micul nostru Amsterdam nu are cum să prindă viață. Fără modestie, am pus umărul la nașterea unei comunități tot mai conștiente de locul ei în mobilitatea urbană. Crescând alături unii de ceilalți, am înțeles că trebuie să ne cerem drepturile, că doar exemplul personal zilnic al fiecărui membru al comunității nu e de ajuns pentru a transforma Bucureștiul într-un oraș ‘bike friendly’.

Am urmărit în ultima vreme îndeaproape fiecare vorbă aruncată dezinteresat de autorităţi, fiecare decizie evident greşită luată de un întreg consiliu. Și ne-am dat seama că e greu să rămâi calm şi paşnic, să vorbești la infinit despre frumusețea ingenuă a datului pe bicicletă, cât timp ‘de sus’ suntem priviți în continuare tot condescendent, dacă nu chiar cu dispreț.

După 4 ani, am realizat totodată că publicul nostru nu mai e reprezentat doar de bicicliști. Și este primul an în care a devenit evident că nu mai e de ajuns să vorbim doar cu aceștia din urmă, să ne învârtim în același cerc închis, obișnuit cu aceleași povești și aceleași voci. De acum, trebuie să vorbim cu șoferii. Cu elevii și studenții care merg cu autobuzul la școală. Cu părinții. Cu motocicliștii. Cu pietonii. Cu mamele cu cărucioare. Fiecare dintre ei fac parte din mobilitatea atât de dinamică a acestui oraș. Schimbarea pe care o așteptăm cu toții poate să plece din noi, dar nu fără ei.

Anul acesta, la Street Delivery vrem să vorbim mai mult decât am făcut-o până acum nu doar despre problemele, ci și ale celorlalți.

Vorbim despre biciclete care ni se fură și încercăm să găsim soluții. Propunem una chiar acolo, în stradă: Registrul de biciclete, o platformă care construiește un registru online al bicicletelor din România și al proprietarilor lor, pentru a ajuta la recuperarea lor când ni se fură.

Vorbim despre cea mai vizibilă rană a orașului de anul acesta din punctul de vedere al traficului: eșecul pistelor de biciclete pe carosabil. Și ne întrebăm ce e de făcut când, după ani întregi de lobby, suntem în situația de a avea doar două trasee legale și funcționale pentru biciclete într-un oraș cu aproape 3 milioane de locuitori.

Vorbim, inevitabil, despre incidente și accidente din trafic. Sunt tot mai multe și decurg, în primul rând, din faptul că locul nostru pe șosea nu e încă fix, ci negociabil. Cât e vina noastră, cât e vina celorlalți actori ai mobilității?

Așa că ne vedem și ne auzim acolo. Bicicliști sau șoferi, sunteți bineveniți!